dinsdag 30 oktober 2012

Whisky tasting - ARDBEG - Mijn verzameling


Ik ben een verzamelaar: films, strips, boeken, cd’s, bordspellen… en ook Ardbeg. Hoewel het mijn kleinste verzameling is, is het toch degene die me het nauwst aan het hart ligt, vooral omdat het erg moeilijk is (wordt) om nieuwe (en meestal ook gelimiteerde) bottelingen aan een schappelijke prijs aan de haak te slaan.
Naast de “gewone” Ardbegs, heb ik dus een paar niet of nauwelijks nog te verkrijgen juweeltjes. In tegenstelling tot ‘investeerders’, zijn mijn flessen allemaal geopend en geproefd. Waarom koop je anders zo’n godendrank. Een ongeopende single malt is zoals een prachtig kunstwerk in huis halen en er een doek over gooien…
Dit is mijn verzameling;
 
Ardbeg 10 years old 46%: De klassieker, de ‘Godfather’ van de Ardbegs: Een aroma van rook, toffee, chocolade en een fenomenale zeebries, een diepe rokerige turfsmaak, fris en moutig.

Blasda 40%: (Sweet & delicious in Gaelic) – De naam covert alles – zoet en heerlijk met een zuchtje rook en zeer milde turf.


 Corryvreckan 57,1%: Een ‘draaikolk’ van meer agressieve aroma's zoals teer en kolen worden bijgestaan door zoet fruit, met een palet van donkere chocolade, genereuze turf en kaneel.









Uigedail 54,2%: Een immens complexe whisky – de geur van kampvuur, turf en een zucht zeelucht. De smaak: intense rook maar verrassend zacht, zeer rijk, citrus, marmelade, zoutig en licht teerachtig...nectar van de goden

Rollercoaster 57,3%: Je ruikt gerookte vis, kruiden en turf, op de tong: rokerig met een hint van zeewier en peper
Supernova SN2010 60,1%: De meest geturfde Ardbeg. De turf en rook exploderen als het ware in je neus en op je tong, bijgestaan door vanille, honing, stroop en hete chilipepers: fenomenaal!

Alligator 51,2%: Dit is een speciale! Aromas van turf, vers geperst citroensap en BBQ saus, met op de tong citrusfruit, honing, pittige kruiden en veel rook!






Galileo 49%: De laatste in het rijtje 'echte' Ardbegs. Op nauwelijks een paar dagen wereldwijd zo goed als uitverkocht… en ik heb er eentje J De geur van kruidige toffee, tropisch fruit en een beetje roet. Zoutig op de tong, romig met een hint abrikoos en natuurlijk… rook!!




Als afsluiter heb ik nog een single barrel van een 'onafhankelijke bottelaar' onder de naam Smells Like Teen Spirit. Een bijzondere Ardbeg die beelden oproept van de zee, het zoutige en algen en naast de gebruikelijke rook en turf ook tonen heeft van citroen en munt.







Stuk voor stuk prachtige Ardbegs, whisky om te koesteren en intens van te genieten. Slàinte var!


2 opmerkingen:

Anoniem zei

voor mij mogen ze in de kast blijven staan hoor

Kaasmuis zei

allemaal natte asbakken :-).